כיתות ה'-ח'

מי אוכל מה?

מתאים לתכנית הלימודים: מערכות ותהליכים ביצורים חיים – בריאות, מזון ותזונה.

במסעדת החיות של הטבע נעסוק בהעדפותיהם הקולינריות של הטורפים, הצמחונים ואוכלי הכול. נלמד על יחסי התזונה בין היצורים השונים והתאמתם מבחינת המבנה למזון.

משך הפעילות: כשעתיים. ניתן להדריך שתי כיתות בו זמנית.

ניתן להוסיף סיור בנושא בפארק הלאומי. אורך הסיור כשעה ואז ניתן להדריך שלוש כיתות בו זמנית.

אור וראייה

מתאים לתכנית הלימודים: אנרגיה-אנרגיית קרינה; מערכות ותהליכים ביצורים חיים – אורח חיים בריא.

במוזאון* נחקור מגוון תופעות הקשורות לתכונות האור ולראייה אצל האדם ואצל בעלי חיים שונים. לדוגמה: למה אי אפשר להבחין בצבעים של גופים בחדר חשוך? כיצד רואים בעלי חיים שונים? במרכז הלימודי נחקור את תכונות האור באמצעות מגוון התנסויות. נכין מכשיר אופטי (לשכה אפלה: קמרה אובסקורה), נלמד את אופן פעולתו ונחקור כיצד גורמים שונים משפיעים על כך.


משך הפעילות: כשלוש שעות. ניתן להדריך שלוש כיתות בו זמנית.

*את הפעילות במוזאון ניתן לבצע גם באמצעים דיגיטליים.

הצומח והחי במסורת ובחגי ישראל

מתאים לתכנית הלימודים: מערכות אקולוגיות – המגוון בטבע

במוזאון נבחן מה אפשר ללמוד מהמקרא על בעלי החיים בימי קדם. באמצעות תצפית על פוחלצים, נחקור בעלי חיים הנמצאים עמנו גם היום. במרכז הלימודי נשאל מי הם בעלי החיים הטמאים ומי הם הטהורים? פסוקים מספר "ויקרא" ינחו את התצפית. בשטח הפארק הסמוך למוזיאון נשחק במשחק "חפש את המטמון", במהלכו נזהה צמחים הקשורים במורשת ישראל.

משך הפעילות: כשלוש שעות (כשעתיים ללא "חפש את המטמון"). ניתן להדריך שלוש כיתות בו-זמנית (רק שתי כיתות ללא "חפש את המטמון").

פצעי בגרות

מתאים לתכנית הלימודים: מערכות ותהליכים ביצורים חיים

הפעילות מתמקדת בנושאים הקשורים לרבייה בבעלי חיים ובאדם. נחקור במוזיאון* את אסטרטגיות הרבייה של בעלי חיים שונים, מי מטפלים בצאצאים ומי לא, מהן תכונות תורשתיות ומהן תכונות נרכשות, כיצד תכונות עוברות בתורשה ומהי תקשורת כימית. במרכז הלימודי נחקור התנהגות חיזור בעולם הטבע בצורה חווייתית ואפילו היתולית. נדבר על תזונה, חיזור ותקשורת בגיל ההתבגרות.

משך הפעילות: כשעתיים וחצי. ניתן להדריך שתי כיתות בו זמנית.

*את הפעילות במוזאון ניתן לבצע גם באמצעים דיגיטליים.

אבולוציה זו לא מילה גסה

 

העשרה

התכנית מהווה העשרה המרחיבה את הנושאים בתוכנית הלימודים לחטיבת הביניים. בתצוגה שבמוזיאון*, לאחר שיחת מבוא, התלמידים חוקרים את האבולוציה של האדם באמצעות 6 טיפוסי מפתח. במרכז הלימודי התלמידים חוקרים דוגמאות מהמגוון הביולוגי באמצעות עקרונות האבולוציה על-פי דרווין: מתוודעים לעיקרון הברירה הטבעית, לעיקרון ההתפתחות ההדרגתית של המינים ולעיקרון האב הקדמון המשותף.

משך הפעילות:
כשעתיים וחצי. ניתן להדריך שתי כיתות בו זמנית.

*את הפעילות במוזאון ניתן לבצע גם באמצעים דיגיטליים.
צרו קשר עם מוזיאון האדם והחי לקבלת מידע נוסף על הפעילויות השונות לכיתות ה'-ח': 072-2597573.