כיתות ה'-ח'

אבולוציה זו לא מילה גסה

מטרות:

  • התלמידים יכירו מושגי מפתח הקשורים באבולוציה ואת האבולוציה של האדם.
  • התלמידים יכירו את תולדות היווצרות המינים השונים על פני כדור הארץ, תוך התייחסות למוצא המשותף של היצורים החיים.
  • התלמידים יבינו את חשיבות המגוון הביולוגי ואת הצורך בשימורו.
  • התלמידים יוכלו לנתח תופעות הקשורות באבולוציה.
  • התלמידים יוכלו לעבוד בשיתוף פעולה עם תלמידים אחרים.

תיאור התוכנית:

בתצוגה שבמוזיאון, לאחר שיחת מבוא, התלמידים חוקרים את האבולוציה של האדם באמצעות 6 טיפוסי מפתח. במרכז הלימודי התלמידים חוקרים דוגמאות מהמגוון הביולוגי באמצעות עקרונות האבולוציה על-פי דרווין: מתוודעים לעיקרון הברירה הטבעית, לעיקרון ההתפתחות ההדרגתית של המינים ולעיקרון האב הקדמון המשותף.

זיקת התוכנית לתוכנית הלימודים במקצוע:

התוכנית היא תוכנית העשרה המרחיבה את הנושאים בתוכנית הלימודים לחטיבת הביניים. תחום תוכן מדעי החיים-ביולוגיה: מערכות אקולוגיות, דמיון ושוני בעולם היצורים החיים, מערכות ותהליכים ביצורים חיים ואוכלוסיות.

משך התוכנית:
כשעתיים

אור וראייה

מטרות:

  • התלמידים יכירו את התנאים החיוניים ליכולת הראייה.
  • התלמידים יכירו תופעות הקשורות בתכונות האור.
  • התלמידים יוכלו לקשר בין תופעות בטבע לבין תכונות האור.
  • התלמידים יוכלו לקשר בין יכולת הראייה של בעלי חיים שונים לבין יכולתם לשרוד בטבע.
  • התלמידים יוכלו לקשר בין המבנה של מכשיר אופטי (לשכה אפלה) לבין הפעולה שלו.
  • התלמידים יוכלו לעבוד בשיתוף פעולה עם תלמידים אחרים.

תיאור התוכנית:

באמצעות יישומון דיגיטלי, התלמידים חוקרים במוזיאון מגוון תופעות הקשורות לתכונות האור ולראייה אצל האדם ואצל בעלי חיים שונים. לדוגמה: למה אי אפשר להבחין בצבעים של גופים בחדר חשוך? כיצד רואים בעלי חיים שונים בהשוואה לראייה של בני האדם? מה הקשר בין מיקום העיניים של בעלי חיים והתזונה שלהם? מה הקשר בין עין למצלמה? במרכז הלימודי התלמידים חוקרים את תכונות האור באמצעות מגוון התנסויות. לבסוף התלמידים מכינים מכשיר אופטי (לשכה אפלה: קמרה אובסקורה), לומדים את אופן הפעולה שלו וחוקרים כיצד גורמים שונים משפיעים על אופן הפעולה שלו.

זיקת התוכנית לתוכנית הלימודים במקצוע:

מדעי החומר - פיזיקה: אנרגיית קרינה; מדעי החיים - ביולוגיה: מערכות ותהליכים ביצורים חיים; טכנולוגיה - אפיונה של מערכת טכנולוגית.

משך התוכנית:
כ-3 שעות

הצומח והחי במסורת ובחגי ישראל

מתאים לתוכנית הלימודים "עולם היצורים החיים, מגוון המינים"

במוזיאון נבחן מה אפשר ללמוד מהמקרא על בעלי החיים בימי קדם. באמצעות תצפית על פוחלצים, נחקור בעלי חיים הנמצאים עמנו גם היום. במרכז הלימודי נשאל מי הם בעלי החיים הטמאים ומי הם הטהורים? פסוקים מספר "ויקרא" ינחו את התצפית. בשטח הפארק הסמוך למוזיאון נשחק במשחק "חפש את המטמון", במהלכו נזהה צמחים הקשורים במורשת ישראל.

  • מיועד לכיתות ה'-ח'
  • משך הפעילות: כ-3 שעות (כשעתיים ללא "חפש את המטמון")
  • ניתן להדריך 3 כיתות בו-זמנית (רק 2 כיתות ללא "חפש את המטמון")

מי אוכל מה?

מתאים לתוכנית הלימודים "עולם היצורים החיים, מערכות אקולוגיות"

במסעדת החיות של הטבע נעסוק בהעדפותיהם הקולינריות של הטורפים, הצמחונים ואוכלי הכול. נלמד על יחסי התזונה בין היצורים השונים והתאמתם מבחינת המבנה למזון, ועל הקשרים בין החוליות השונות במארג המזון באמצעות פירמידת המזון.

  • מיועד לכיתות ה'-ז'
  • משך הפעילות: כשעתיים
  • ניתן להדריך 2 כיתות בו-זמנית

פצעי בגרות

מתאים לתוכנית הלימודים "האדם ובריאותו"

הפעילות מתמקדת בנושאים הקשורים לרבייה בבעלי חיים ובאדם. בעזרת יישומון דיגיטלי, נחקור במוזיאון את אסטרטגיות הרבייה של בעלי חיים שונים, מי מטפלים בצאצאים ומי לא, מהן תכונות תורשתיות ונרכשות, כיצד תכונות עוברות בתורשה ומהי תקשורת כימית. במרכז הלימודי נחקור התנהגות חיזור בעולם הטבע בצורה חווייתית ואפילו היתולית. נדבר על "אסונות אקולוגיים" ששמם אקנה, הורמונים משתוללים, תזונה, חיזור ותקשורת בגיל ההתבגרות.

  • מיועד לכיתות ז'- ח'
  • משך הפעילות: כשעתיים
  • ניתן להדריך 2 כיתות בו-זמנית
צרו קשר עם מוזיאון האדם והחי לקבלת מידע נוסף על הפעילויות השונות לכיתות ה'-ח': 072-2597573.