כיתות ג'-ד'

בין בעלי חיים

מתאים לתכנית הלימודים: מערכות אקולוגיות - המגוון בטבע: בעלי חיים, ויחסי גומלין יצורים-סביבה.

מה היה קורה לנו ולכל בעלי החיים ללא השלד? בפעילות זו נכיר את מבנה שלד האדם ושלדים של בעלי חיים. בעזרת חקר גפיים של בעלי חיים שונים, נלמד על הקשר בין מבנה השלד ואופן התנועה וההתאמה לסביבת החיים. הפעילות מתבצעת באמצעות תצפית מונחית וחקר של גפיים .

משך הפעילות: כשלוש שעות. ניתן להדריך שתי כיתות בו זמנית.

תנועה, שלד ושרירים

מתאים לתכנית הלימודים: מערכות ותהליכים ביצורים חיים - המגוון בטבע: בעלי חיים, יחסי גומלין יצורים-סביבה, תנועה ויציבה.

מה היה קורה לנו ולכל בעלי החיים ללא השלד? בפעילות זו נכיר את מבנה שלד האדם ושלדים של בעלי חיים. בעזרת חקר גפיים של בעלי חיים שונים, נלמד על הקשר בין מבנה השלד ואופן התנועה וההתאמה לסביבת החיים. הפעילות מתבצעת באמצעות תצפית מונחית וחקר של גפיים .

משך הפעילות: כשלוש שעות. ניתן להדריך שתי כיתות בו זמנית.

בלשים בסביבה

מתאים לתכנית הלימודים: המגוון בטבע - יחסי גומלין יצורים-סביבה.

תעלומה בלשית החוקרת פגיעה בסביבה. הפעילות מתקיימת במוזאון ובמרכז הלימודי. במוזאון מתגייס הדור הצעיר לחקור את זירת האירוע .מי הפוגעים? מי הנפגעים? מה הנזק שנגרם? במהלך הפעילות נתוודע לפשעים ועבריינים בסביבה. התעלומה תיפתר בעזרת רמזים ברחבי המוזאון, שיחשפו בפנינו גורמים שונים להפרה של האיזון העדין בטבע. נבין את הקשר בין שרשרת מזון לבין חקלאות מודרנית והדברה ביולוגית, ונגלה שקיימים פתרונות שאינם כרוכים בפגיעה ביצורים אחרים בטבע.

במרכז הלימודי נדבר על קיימות, וניישם את אחד מעקרונות הקיימות בכך שנכין מוצר מנייר ממוחזר.

משך הפעילות: כשעתיים. ניתן להדריך שתי כיתות בו זמנית.
 
בשביל החלב העולמי
 
תנועה שלד ושרירים
 

חיי הצמח

מתאים לתכנית הלימודים: מערכות ותהליכים בצמחים ומערכות אקולוגיות.

מהו המתכון הסודי של הצמח? במוזאון נחקור מנגנוני הפצה של זרעים, את המרכיבים השונים להם הצמחים זקוקים על-מנת להתקיים, את השפעת זיהום האוויר על צמחים ועוד. בגינת הקקטוסים הצמודה למוזאון נכיר את הסוקולנטים והקקטוסים, התאמותיהם לסביבות הגידול שלהם, וכיצד האדם משתמש בהם לצרכים שונים. במרכז הלימודי נכין סלט שבו יש ייצוג לכל אחד מאברי הצמח השוני, ונחקור את מרכיביו.

משך הפעילות: כשעתיים וחצי. ניתן להדריך שלוש כיתות בו זמנית.

מזון למחשבה

מתאים לתכנית הלימודים: מערכות ותהליכים ביצורים חיים – בריאות, מזון ותזונה.

מה היה תפריטו של האדם הקדמון ? באילו סוגים של פעילות גופנית עסק? זאת נגלה במהלך הפעילות במוזאון. במרכז הלימודי נלמד על צריכה נבונה של מזון ונחליט אלו מזונות עדיפים. נתנסה בשיטות לזיהוי מרכיבי מזון, נקבע מה המרכיבים בכריך שלנו ולקינוח נמציא חטיף בריא וטעים.

משך הפעילות: כשעתיים וחצי. ניתן להדריך שתי כיתות בו זמנית.

עופות ועפיפונים

 

מתאים לתכנית הלימודים: מערכות אקולוגיות– המגוון בטבע: בעלי חיים, יחסי גומלין יצורים-סביבה.

נכיר את סימני העופות. מה מיוחד במבנה העצמות של העופות, שמקנה להם את האפשרות לעוף למרחקים? מדוע עופות אינם נרטבים בגשם? איך אפשר לדעת מה הם אכלו לארוחת בוקר? על שאלות אלה ועוד נענה במוזיאון. במרכז הלימודי נמשיך ונחקור את התכונות המיוחדות של משפחה זו, ולסיום נבנה עפיפונים.

משך הפעילות: כשעתיים וחצי. ניתן להדריך שתי כיתות בו זמנית

התוכנית מומלצת כפעילות סוף שנה חווייתית

דינוזאורים

מתאים לתוכנית הלימודים "מגוון המינים"

מי היו יצורי הענק ששלטו על-פני כדור הארץ לפני מיליוני שנים? מדוע הם נכחדו בעוד שאחרים שרדו? נלמד כיצד מדענים לומדים על מה שהיה בעבר ונהיה חוקרים בעצמנו. נלמד על מאובנים, נכין "מאובן" ונתעדכן בממצאים חדשים ומפתיעים שהתגלו לאחרונה על דינוזאורים.

משך הפעילות: כשעתיים וחצי. ניתן להדריך שלוש כיתות בו זמנית.
צרו קשר עם מוזיאון האדם והחי לקבלת מידע נוסף על הפעילויות השונות לכיתות ג'-ד': 072-2597573.