כיתות א'-ב'

תקשורת וחושים

מטרות:

  • התלמידים יכירו את תפקידי החושים אצל בעלי החיים.
  • התלמידים יבינו שקליטת מידע היא צורך חיוני להישרדות.
  • התלמידים יעריכו את חשיבות החושים שיש לבני האדם מתוך התנסות ובחינת יכולותיהם האישיות.
  • התלמידים יבינו שתפיסת העולם של בעלי חיים שונים היא שונה ומגוונת.
  • התלמידים יפתחו הבנה ורגישות לצרכים של בעלי החיים בטבע.

תיאור התוכנית:

במהלך הפעילות במוזיאון התלמידים לומדים כיצד החושים משמשים את בעלי החיים בטבע, ונחשפים למגוון של בעלי חיים, הקולטים מידע מן הסביבה באופן שונה. התלמידים לומדים בצורה חווייתית כיצד בעלי חיים מתקשרים עם בני מינם ועם מינים אחרים בסביבתם. במרכז הלימודי התלמידים מתנסים במגוון תחנות, כשכל תחנה עוסקת באחד החושים שלנו. בנוסף לכך, התלמידים מכירים פתרונות טכנולוגיים המגבירים את יכולתו של האדם לקלוט ולמסור מידע.

זיקת התכנית לתוכנית הלימודים במקצוע:

  • מדעי החיים-ביולוגיה: תקשורת

משך התוכנית: כשעתיים.

להיות בריא

מתאים לתכנית הלימודים "האדם ובריאותו"

תוכנית הדרכה לחיים טובים ואיכותיים: על תזונה נכונה, פעילות גופנית ועל ניקיון הראש והגוף. עוד בתוכנית – תצפיות על בעלי-חיים וחקירת הקשר בין התזונה המתאימה לכל בעל חיים למבנה גופו, לתפקודו ולאורח חייו.

האם מתצפית על גולגולת ניתן לדעת מהו מזונו של בעל חיים? מדוע לבעלי חיים אין מנוי לחדר כושר? הכול באמצעות התנסויות, תצפיות ומשחקים במוזיאון ובמרכז הלימודי.

משך הפעילות: כשעתיים. ניתן להדריך רק 2 כיתות בו-זמנית.
 
להיות בריא
 
הסביבה שלי
 

תיבת נח

מטרות:

  • התלמידים יכירו את הסיפור המקראי של תיבת נח.
  • התלמידים יכירו תופעות טבע הקשורות לסיפור המקראי: המבול, קשת בענן ועוד.
  • התלמידים יכירו סוגיות בטבע עמן התמודד נח בכדי למנוע הכחדת מינים: צמחוני-טורף, זכר-נקבה ועוד.
  • התלמידים יפתחו הבנה ורגישות לצרכים של בעלי החיים בטבע.
  • התלמידים יוכלו לעבוד בשיתוף פעולה עם תלמידים אחרים.

תיאור התוכנית:

התלמידים מתבוננים בסיפור המקראי מבעד למשקפיים מדעיות. הפעילות מתקיימת ב-3 תחנות. במוזיאון דנים בתופעת המבול ובמחזור המים בטבע, והתלמידים חוקרים בעלי חיים: ההבדלים בין טורף לבין צמחוני, בין זכר לבין נקבה ועוד. בחצר התלמידים חוקרים את עץ הזית, ובמרכז הלימודי התלמידים עובדים בתחנות וחוקרים היבטים מדעיים של הסיפור: תופעת הקשת בענן, הבדלים בין זכר ונקבה בעולם החי, התאמת מבנה בעלי חיים לתזונה שלהם ועוד. בהיבט הטכנולוגי, התלמידים מתכננים ובונים את תיבת נח, בהתבסס על הידע שרכשו בנוגע להבדלים בין בעלי חיים, לתזונתם ועוד.

זיקת התוכנית לתוכנית הלימודים במקצוע:

  • מקרא – המבול, הסיפור המקראי ומסריו
  • מדעי החיים וביולוגיה – מערכות אקולוגיות
  • טכנולוגיה – קשרי גומלין בין טכנולוגיה ומדע, פתרונות טכנולוגיים
משך התוכנית: כשעתיים וחצי.
 
תינוק בא לעולם
 
תיבת נוח
 
צבע בטבע
 

תינוק בא לעולם

מתאים לתוכנית הלימודים "עולם היצורים החיים"

משך היריון של עכברה הוא 21 יום. ומהו משך ההיריון של הפילה? מיהו אלוף העופות בדגירה? האם בשירו "קן לציפור" ידע ביאליק מיהו גוזל או מיהו אפרוח? מה אוכלים ומה שותים עוברים בבטן אימם? נלמד על מחזורי חיים ועל הקשר בין הורים לצאצאים. תשובות לשאלות מתקבלות באמצעות תצפית, חקר, משחקים והפעלות במוזיאון ובמרכז הלימודי. לסיום מתקיים מפגש חוויתי עם בעלי חיים.

משך הפעילות: כ-3 שעות. ללא מפגש עם בעלי החיים – כשעתיים.

בתוכנית המלאה ניתן להדריך 3 כיתות בו-זמנית. בקצרה 2 כיתות בלבד.

הסביבה שלי

מתאים לתוכנית הלימודים "מערכות אקולוגיות ואיכות הסביבה"

נצא לטיול ברחבי הפארק הלאומי. נכיר מרכיבים בסביבה ונמיין אותם לפי שייכותם לעולם הדומם או לעולם החי. נלמד שגם הצמחים הם יצורים חיים ונבין את חשיבות השמירה על הסביבה. לסיום, ייצרו ויבנו הילדים מרכיב סביבתי. לרשותכם מגוון הצעות בהתאם לעונות השנה (מומלץ לתאם בתקופות הסתיו והאביב).

משך הפעילות: כשעתיים וחצי. ניתן להדריך רק 2 כיתות בו-זמנית.
צרו קשר עם מוזיאון האדם והחי לקבלת מידע נוסף על הפעילויות השונות לכיתות א'-ב': 072-2597573.